Cookies
Ditt besök på denna webbplats och samtliga webbplatser som drivs av Stena Metallkoncernen står under nedanstående villkor. Detsamma gäller för alla webbplatser, applikationer och tjänster där det finns en hänvisning eller länk till denna cookieinformation.
Läs mer
Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. Den information som Stena Metall samlar in och lagrar under den normala användningen av Stena Metalls webbsidor används för att säkerställa funktionaliteten av webbsidorna, förbättra användarupplevelsen, integrera med sociala medier samt för att visa relevanta annonser som är anpassade efter dina intressen.
De flesta webbläsare har en standardinställning som accepterar användningen av cookies. Du kan enkelt avstå ifrån att låta Stena Metallkoncernens webbsidor lagra cookies i din dator genom att göra en inställning i din webbläsare, inklusive att blockera cookies eller radera de cookies som finns lagrade på datorn. Hur du raderar eller ändrar inställningarna för cookies anges i instruktionerna till din webbläsare eller i den hjälpfunktion som normalt finns att tillgå i webbläsaren.
Mer information personuppgiftshantering, samtycke, registerutdrag mm. finner du under Privacy Information.
Relativt ofta hamnar jag i diskussioner om hur hållbarhet och lönsamhet förhåller sig till varandra. Framförallt har jag upplevt att frågan kommer från tillverkande företag. Gällande såväl deras produktion som deras produkter. I denna artikel förklarar jag min syn på hur hållbarhet kan och kommer bidra till ökad lönsamhet.
Idag använder mänskligheten resurser som om vi hade tillgång till 1,75 planeter. Det finns många uppenbara skäl till varför företag måste bli mer hållbara. Inte minst utifrån ett miljöperspektiv. Men enligt min erfarenhet är det primärt inte dessa argument som driver hållbarhetsfrågor bland beslutsfattare.
En VD:s främsta arbetsuppgift är att maximera värdet för ägarna. Historiskt har det inneburit att man som VD främst fokuserat på att maximera marginalerna, dels genom att sälja sina produkter till ett så högt pris som möjligt samtidigt som man försöker minimera produktionskostnaderna. I dessa kalkyler anser många att det inte finns utrymme för hållbarhetsinvesteringar då det skulle minska marginalerna.
Men under de senaste åren har marknadsförhållandena ändrats snabbt och idag är investeringar i hållbarhet en förutsättning för att maximera värdet för ägarna. Nedan har jag ställt samman tre skäl till varför hållbarhet bör vara en av ledningens högsta prioriteter.
Konsumenters växande efterfrågan på hållbarhet talar för sig självt. Om ditt företag inte producerar hållbara produkter är risken stor att er försäljning kommer sjunka inom en snar framtid.
Med den ökande efterfrågan på hållbarhet finns det många aktörer som just nu ställer om till en mer hållbar produktion. Om ditt företag inte ställer om är risken stor att ni kommer förlora marknadsandelar.
Många företag befinner sig i ett tidigt skede i sitt hållbarhetsarbete. Därför finns det fortfarande en öppen position på de flesta marknader. För att ta den positionen bör du se till att lyckas med att öka hållbarheten med bibehållen lönsamhet.
Min övertygelse är att de flesta företagsledare är eniga om att deras företag måste bli mer hållbara. Samtidigt märker jag att det fortfarande finns en felaktig uppfattning bland beslutsfattare om att en ökad prioritering av hållbarhet implicit innebär en ökad kostnad. Därmed ställer sig många tveksamma till ifall lönsamheten verkligen kan bibehållas om man investerar i hållbarhet. Eftersom lönsamheten är avgörande för att kunna bevara tillväxten är det viktigt att se hur tillväxten påverkas av investeringar.
Faktum är att hållbarhet kan bidra till ökad lönsamhet.
Matematiken är enkel; lägre kostnader och högre intäkter ökar lönsamheten. Rätt hållbarhetsinvesteringar kan både reducera kostnader och öka intäkterna. Med andra ord kan hållbarhet leda till ökad lönsamhet.
Hållbara lösningar kan vara mycket kostnadseffektiva. Genom att t.ex. reducera avfallet så minskar du också dina avfallskostnader.
Baserat på den ökade efterfrågan på hållbarhet och möjligheten att ta den öppna positionen på marknaden finns det utmärkt potential att öka försäljningen genom att bli ett hållbart företag.
Det gläder mig att intresset kring hållbarhet växer bland både ägare och beslutsfattare. För ett tag sedan fick jag frågan om vilka åtgärder jag skulle genomföra om jag var VD på ett tillverkande företag. Den frågan fick mig att fundera och jag har sammanställt mitt svar i en PowerPoint-presentation som du kan ladda ner nedan.
Jag hoppas att du tycker att den både är intressant och användbar. Du får gärna återanvända presentationen internt när ni t.ex. diskuterar hur hållbarhet och lönsamhet förhåller sig till varandra.
Fredrik Pettersson är VD på Stena Recycling sedan 2019. Han har många års erfarenhet från processindustrin samt affärs- och marknadsutvecklingsområdet och kommer senast från rollen som VD för Nordens ledande tillverkare av aluminium genom återvinning, Stena Aluminium.